среда, 31. мај 2017.

Seidr i seksualna transformacija

  

  Poznato je da su se u starom nordijskom društvu seidrom većinom bavile žene, dok su se muški praktičari seidra izopštavali iz zajednice. Oni su se pogrdno nazivali “ergijima” (kao i sam Odin, koji se takođe bavio ovim nordijskim šamanizmom). “Ergi” je termin koji se ne odnosi na feminiziranog muškarca, transeksualca ili sl. kao što se prvo da pomisliti. U pitanju je prosto pogrdna reč koja se pripisuje osobi koja se ne ponaša u skladu sa svoim polom. U tom smislu, i Freja je “ergi” jer je promiskulitetna “kao muškarac”, i zavodi umesto da bude zavođena. Pokazaćemo da se praktičar seidra zapravo nalazi u stanju u kome polne kategorije nemaju nikakvo značenje, zbog čega termin „ergi“ izlazi iz okvira seksualnosti. Polnost se u tom smislu prevazilazi, transcendira, kao što se transcendira i sve ostalo tokom praktikovanja seidra.




Postoji teorija po kojoj praktičar seidra postaje dvopolan ili njegov pol postaje treći pol. Ovim se bavila antropolog Dženi Blajn u knjizi Nine worlds of seid-magic. Blajnova je pošla od činjenice da mnogi šamani širom sveta menjaju svoju odeću odećom suprotnog pola i da, posebno tokom rituala, negiraju sopstenu seksualnost. Ovaj fenomen nalazimo kod nekih sibirskih i altajskih plemena čiji su šamani muškarci ali se ponekad oblače u žensku odeću. Imaju čak i muške supružnike. Takav šaman je npr. korjaški kavau, kamčadalski koekčuč, jirka-laul-vairgin (biće-meki-čovek) kod Čukča... Sličnu pojavu je Blajnova našla kod Laponaca, ali ni Indoevropljanima nije bilo strano ovako nešto. Naime, među Skitima su postojali šamani „enareji“ što u prevodu znači „muškarci-žene“.

Kod Inuita sa Artika Blajnova je pronašla shvatanje da seksualnost nije nekakva okoštala strukura, već da je fluidna i promenjiva, pa se, po volji, može i menjati. Najupečatljiviji su joj, ipak, bili šamani iz Severne Amerike koji sebe nazivaju ljudima sa dva duha (berdache) i opisuju se kao bića trećeg pola. U takve spadaju i muškarci i žene. 




Treći pol


  Do sličnih zaključaka kao i Blajnova došao je Rejvn Kaldera, koji je i sam transrodna osoba i šaman, te autor brojnih knjiga o seidru. On smatra da u plemenskim zajednicama postoje tri pola: muški, ženski i šaman. Taj treći pol bi, dakle, odgovarao „ergiju“ kao polu koji se nalazi između muškog i ženskog, koji je i muški i ženski i koji, kao što ćemo videti, prevazilazi i samu polnost.

Ono što je Kaldera uočio u istraživanjima antropologa je da su šamani „trećeg pola“ bili više cenjeni od „običnih“ šamana, i naravno, poštovaniji od ostalih „običnih“ ljudi. Štaviše, dok se alternativna seksualnost „običnih“ ljudi osuđivala u javnosti, šamani „trećeg pola“ smatrani su superiornim bićima. Zašto? Verovalo se da su oni šamani koji su transformisali svoju seksualnost samim tim dobili različite moći (tj. da su im te moći dali duhovi). Oni su smatrani moćnijim od običnih šamana. Nakon transformacije, oni su čak i u fizičkom svetu mogli da rade ono što nisu mogli ranije. Npr. mogli su brzo da nauče veštine i poslove (do nedavno) suprotnog pola, a dobijali su za to i duhove-pomoćnike ili čak duhove-supružnike.



Ono što su zapravo uradili ovi „ergiji“ je da su uspostavili jedinstvo oba pola u sebi, što ih je dovelo do viših nivoa svesti. Postižući to jedinstvo, transformisali su se iznutra (ovo veoma podseća na pravljenje filozofskog kamena,  tokom kog je retorta sam čovek. On u sebi spaja Animusa i Animu, Sunce i Mesec, Jang i Jin...).  Seksualna transformacija šamana vidljiva je i u fizičkoj realnosti, ali i sama promena fizičkog izgleda kao i ponašanja utiče na brzinu te transformacije.

Da bi čovek došao do viših nivoa svesti, smatra Kaldera, treba da se bavi „ergi“-magijom. Ona se zasniva na promeni uloga  tokom seksualnog odnosa (sa ili bez odgovarajućih pomagala), pored toga radi se i na nekim drugim nivoima osim fizičke ravni (npr. menja se pol astralnog tela).  O ovoj temi možete saznati više u njegovim knjigama.

Trans i transformacija

  Proučavajući osobe koje se u današnje vreme bave seidrom Blajnova je ustanovila da se termin „ergi“ može upotrebiti i na drugi način. „Ergi“ , prema njoj, opisuje i stanje u kome se nalazi osoba u transu, a to je stanje u kome individua gubi sve odlike svoje telesnosti uključujući i polnost. Pored toga, gubi se i ono što se naziva Egom, jer individua koja vrši seidr postaje jedno sa svetom duhova. Praktičara zahvata jedna opšta transformacija, tokom koje se menja njegov odnos prema spoljašnjem svetu, svetu duhova, ljudima i društvu uopšte.



Stanje transa je po svojoj prirodi slično stanju svesti individue tokom seksualnog odnosa. Čak i novija naučna istraživanja pokazuju da je seks povezan sa izmenjenim stanjem svesti. Stari Nordijci su još odavno uočili ovu vezu, zbog čega je njihova boginja seidra, Freja, bila istovremeno i boginja seksa. Ne čudi zato to što je „ergi“-magija bila deo šamanske prakse kod Nordijaca, kao što je to slučaj i sa narodima o kojima je već bilo reči.

 Transformacija koja zahvata praktičara seidra izdvajala ga iz je iz društvene zajednice, u čijoj je prirodi da odbacuje one koji su drugačiji. Individua koja u stanju transa gubi odlike svoje polnosti, svoju telesnost i sopstvenu ličnost, individua koja prekida veze sa svetom ljudi i postaje deo sveta duhova prestaje da bude punopravni član društva. Šamani u svim krajevima sveta na isti način su izdvojeni iz društva kao što su biili praktičari seidra. Zajednica je zazirala čak i od lokalnih iscelitalja, babica i sličnih pojedinaca, iako su oni, paradoksalno , bili korisni društvu. U skladu s tim, treći smisao termina „ergi“ bio bi „izopštenik“, „izgnanik“, „otpadnik“.  Isti smisao ima i reč  „varg“ (vuk).

 Promena obličja

  Logično je da onaj koji može da prevaziđeili promeni svoj pol, ili bar pol svog astralnog tela, može da promeni i svoj ljudski lik u životinjski. Praksa promene obličja (shapeshifting) bila je deo seidra kao što je i deo svake šamanske prakse, gde god da se ona vršila. Nordijski šamani pretvarali su se u vukove, ptice, vidre, ribe i dr. što je zabeleženo u sagama. Ipak, nisu se samo šamani bavili promenom obličja, a samim tim nisu bili ni jedini koji su se bavili „ergi“-magijom.



Većini su poznati berserci — ratnici za koje se verovalo da su posednuti duhom medveda, koji su se u borbi odlikovali životinjskom snagom i brutalnošću. Pored njih, postojali su i „ulfsark“-ratnici  („vučja košulja“), a i jedni i drugi koristili su halucinogene pod čijem uticajem su imali utisak da im telo prekriva krzno.  Moglo bi se reći da se i u ovom slučaju radilo sa astralnim telom čijom se promenom menjalo i fizičko. 

Smatra se da su berserci i ulfasrci prolazili kroz neku vrstu homoseksualne inicijacije tj. da su menjali svoj pol u „treći“. Isto se pripisuje i „vargama“. U pitanju su bili članovi  ratničkih družina sastavljenih od izgnanika iz zajednice, koji su živeli u šumama deleko od civilizovanog sveta. Ne samo što ovi ljudi su živeli kao vukovi, verovalo se i da se pretvaraju u vukove, love kao vukovi...

Sačuvana je stara nordijska bajalica koja spominje varge: „Zovi me vukom i postaću ergi“. (u eng. veziji :“ Call me varg; and I'll be arg“).


Receptivnost


  Poslednje značenje  reči „ergi“ je „prijemčiv“ (kao i ostala značenja , i ovo je samo različiti aspekt iste stvari). Praktičar seidra prijemčiv je za van-čulne utiske, otvoren za mistična iskustva, a svoj Ego je odložio na stranu da ne bi uticao na bavljenje šamanizmom. U starom nordijskom društu ovo se izjednačavalo sa pasivnošću, što je bio jedan od izvora netrpleljivosti prema muškim šamanima. Starim Nordijcima delovalo je da muškarac koji vrši seidr preuzima ulogu žene, iako, kao što smo pokazali, polne odlike zapravo ovde ne igraju nikakvu ulogu. Ipak, jasno je zašto se položaj šamana u stanju transa posmatrao na ovakav način. On je dozvoljavao da ga obuzme božanstvo, duh, životinja ili sveti predmet, bio je prožet drugom silom, „penetriran“.


Нема коментара:

Постави коментар