Božanska
sveprisutnost u mitovima o Odinu
Ima li moćnije slike od slike božanstva koje
sa svog trona u Asgardu vlada svim svetovima i kroz sva vremena, obuhvatajući
prostorno-vremenski kontinuum svojim umom? O ovome govore tri odinistička mita -
mit o Huginu i Muninu, mit o Hildskjalfu, kao i onaj koji govori o Odinovom
žrtvovanju oka. Da vidimo šta možemo saznati o Odinu iz mita o njegovim
gavranovima?
MUNIN je, kako
se prevodi, sećanje - božansko sećanje i sposobnost da se umom obuhvati sve što se
desilo u prošlosti. Koristeći svoje božansko sećanje, Odin može da spozna i na
koji način je nastao svemir, kao i celokupnu istoriju svojih predaka Burija,
Bora i Bestle. Kroz prošlost saznaje i šta priprema budućnost, jer Ørlog od
početka svemira "drži u svojim rukama nastajanje i propadanje"'*.
O budućnosti svemira Odin sazaje od proročice Vale (volve). Ovo je opisano u poemi Voluspa koja je prevedena i kod nas.
Odin je, ne
samo u prošlosti, on je prisutan i u sadašnjosti, njegov duh je SADA i OVDE. HUGIN označava
njegovu sveprisutnu misao koja se nalazi u svakom atomu i molekulu, koja postoji uporedo sa svakom našom mišlju i prisustvuje svakom našem delu. Ovo nas
zapravo obavezuje da odmeravamo svoje misli, reči ili postupke, ali ne zbog
toga što ćemo biti kažnjeni zbog nekog imaginarnog greha. Nečega što nam je još
unapred pripisano i što nas sudbinski preodređuje da stalno grešimo... Jer mi imamo
slobodu da biramo!
A ono što bi trebali da izaberemo je delo zbog koga možemo da kažemo božanstvu koji je stalno uz nas: "iza ovog mogu da stanem". Ili: "zbog ovog smem da pogledam u svoje lice u ogledalu". Ili: "zbog ovog se neću stideti da Ti uzvratim pogled kad za to dođe vreme." Nordijci su uvek bili svesni bliskosti smrti i trudili su se da časno odu iz života. Mnogi stihovi iz Havamala govore nam upravo o takvom nordijskom moralu i pogledu na svet.
A ono što bi trebali da izaberemo je delo zbog koga možemo da kažemo božanstvu koji je stalno uz nas: "iza ovog mogu da stanem". Ili: "zbog ovog smem da pogledam u svoje lice u ogledalu". Ili: "zbog ovog se neću stideti da Ti uzvratim pogled kad za to dođe vreme." Nordijci su uvek bili svesni bliskosti smrti i trudili su se da časno odu iz života. Mnogi stihovi iz Havamala govore nam upravo o takvom nordijskom moralu i pogledu na svet.
Hildkjalf takođe ima istu svrhu kao Hugin - to je sredstvo pomoću kojeg Odin može da bude
prisutan bilo gde i bilo kad. U svim svetovima naći ćete Odina, on će biti
prisutan kada se budete borili sa svojim slabostima u Jotunheimu i kad budete
lomili led svoje lenjosti, depresije ili inercije u Nifelheimu. Dočekaće vas u Helu, jednako kao i Valhali.
Hildskjaf i Hugin su na ovaj način simbol božjeg sveprisustva, oni nam otrivaju
tajnu da je Odin sve i da je sve Odin. Zbog ovog Odinu ništa ne može ostati
skriveno. Nijedno nedelo Bogova i ljudi, ali nijedno delo vredno hvale... Zato može mirno da počiva onaj koji je dao svoj
život na "vrana pojilištu". Jer "sjaj reči/ nikad ne
umire/ u časnom glasu po smrti svakoj."**
*Ørlog je Nužnost, Sudbina
** "pojilište vrana" je bojište jer se vrane poje krvlju palih ratnika. Skaldi su često upotrebljavali ovu frazu. Citat je, naravno, iz Havamala.
Нема коментара:
Постави коментар