Poslednjih decenija nordijska magijska praksa
stiče sve veću popularnost, čak i među onima čija vera nije Asatru (nordijski
paganizam). Iako se ova praksa najčešće svodi na rad sa Runama, ona obuhvata
mnogo širu oblast. Jedan njen deo predstavlja seid koji je veoma blizak klasičnom šamanizmu. U stara vremena, seid-om
su se najčešće bavile žene pa ćemo reći nešto više o ovim nordijskim
„vešticama“.
Nordijske
žene koje su se bavile magijom nazivale su se volve. Reč volva je indoevropskog porekla, a slična reč postoji i u slovenskim
jezicima ― volhovina. Etimološki, ova reč dosta podseća
na naziv za jedan deo ženskog polnog organa (vulva), a ta sličnost nije
slučajna. Zbog sposobnosti rađanja,
žene su se u stara vremena smatrale božanskim, i povezivale su se sa onim
magijskim i mističnim. Ženama su se pripisivale i mistične moći kao što je,
recimo, sposobnost proricanja budućnosti. Stari
Germani su žene sa ovim moćima veoma poštovali,
a neke od ovih žena, kao
na primer Veleda, bile su njihove
plemenske predvodnice.
Druga
varijanta tumačenja reči volva glasi
da ovaj naziv znači „žena sa štapom“. Iz ovog tumačenja moderna volva Kari
Tauring razvila je filozofiju Volva Stav,
kao i sistem magijskih vežbi tokom kojih se koristi štap. Po njoj, štap
predstavlja Runu Isa, a kada je on u dodiru sa zemljom, štap povezuje volvu sa
podzemnim i nebeskim svetom. Kari koristi štap pri davanju ritma magijskim
pesmama, ali i za postizanje stanja transa.
Kako su
izgledale volve?
Na osnovu ostataka nađenih u grobnicama volvi
saznajemo da su ove žene zaista koristile magijski štap. Neizbežna je bila i
vrećica sa amajlijama pričvršćena za pojas. Pronađena su takođe semena bunike, koriščena
za izazivanje stanja transa. Ovo semenje bacalo se u vatru, a dim koji bi volva
udisala izazivao je osećaj letenja. Osim što ima halucinogena svojstva, bunika
je poznata i kao afrodizijak. To nam sugeriše da su se volve bavile nekom
vrstom seksualne magije, što je bilo u skladu i sa prirodom seid-a. Naime,
božanska pokroviteljka seid-a, Freja, istovremeno je boginja magije i seksa. U
prilog teoriji o korišćenju seksualne magije među volvama, govori i sledeća
činjenica: muškarci koji su praktikovali seid (a takvih je bilo vrlo malo)
smatrali su se „onima koji su se odrekli
svog pola“.
Najpoznatiji
opis volve nalazi se u „Sagi o Eiriku Crvenom i
Egilu Islanđaninu“. Ova saga sadrži
opis volve Torbjorg,
koja je došla u jedno grenlandsko selo da proriče budućnost. Torbjorg je bila
ogrnuta plavim plaštom posutim kamenjem,
a na glavi
je imala crnu kapu od junećeg krzna. Cipele su joj
bile od telećeg krzna, a rukavice od mačijeg. Oko vrata je nosila ogrlicu od
staklenih perli, a u ruci štap sa
kuglom na vrhu. Svaki deo Torbjorgine odeće ima
neko magijsko značenje. Njen plašt,
na primer, veoma nalikuje na onaj koji je nosio Odin, dok se krzno mačke
dovodi u vezu sa Frejom. Pomenuta saga
spominje i jednu istorijsku ličnost koja se smatrala „velikom čarobnicom“. Bila
je to kraljica Gunhilda, koja je umela da menja svoje obličje, baca čini i sl.
To nas dovodi do sledećeg pitanja: čime su se sve bavile volve?
Magijska
praksa
Kao što
vidimo, volve su, pre svega, bile proročice i u moderno vreme se one često bave
proricanjem. Nekadašnja praksa proricanja sa „visokog sedišta“ popularna je i
danas, otkad ju je obnovila Dijana Pakson. U sebe uključuje padanje u trans uz
pomoć bubnjeva, a cilj obreda je odlazak u podzemni svet. Pored volve, dakle, u
obredu učestvuje i bubnjar, ali i Vodič kojeg volva prati na putu za Hel. Zašto
se u Helu nalaze odgovori na pitanja o budućnosti, i kako detaljnije izgleda
obred, možete lako naći na Internetu.
Volve
se nisu ograničavale samo na kazivanje budućnosti, što pokazuje činjenica
da postoji poseban naziv za proročicu ―
spákona. Žena se mogla baviti i verbalnom magijom — galdorom
i tada se zvala galdrkona. Ovo ne
znači da ona istovremeno nije mogla biti i volva, jer volve su poznavale mnoge
veštine. Videli smo već da volvama nije bila strana ni seksualna magija, kao ni
promena obličja, omiljena svim šamanima. U srednjem veku germanske žene su se
najviše bavile upotrebom magijskog bilja. Dosta informacija o magijskoj
upotrebi bilja kod germanskih naroda može se naći u knjizi Ancient fires of Midgard. Knjigu je pisala Andrea Nebel, još jedna
moderna volva.
Moderne
volve
Da vidimo kakve su danas moderne volve i koje
su najpoznatije naslednice veštičije kraljice Gunhilde. U vikinškom periodu i
ranije, volve su bile žene koje nisu bile sputane zakonima patrijahalnog
društva, oslobođene uloge koje su tadašnje žene imale. Bile su vrlo poštovane
zbog svojih sposobnosti i dragi gost u svakoj kući. Današnje volve su slične
njima... One takođe mogu da imaju autoritet u okviru svojih zajednica i često
dobijaju titulu gidje, sveštenice. One su nezavisne, emancipovane žene, svesne
svojih vrednosti i ponosne na svoj pol. Uobičajeno je da su deo feminističkog
pokreta i da pišu knjige i članke o „ženskim misterijama“. Jedna od modernih
volvi Ingona Desmond svoje članke uvek završava rečima „oslobodite se“. Ovde se,
naravno, misli na oslobađanje od stega društva ali i ličnih predrasuda,
blokada, frustracija. Jasno je, dakle, o kakvim se ličnostima radi, tako da
ćemo sada predstaviti neke od poznatih volvi:
Dijana
Pakson — spisateljica poznata po pričama fantastike, romanima i novelama. Kod
nas je preveden serijal o Gospama Avalona, na kome je radila zajedno sa Merion
Cimer Bredli. Na visokim je funkcijama u brojnim paganskim organizacijama Najzaslužnija
je za obnavljanje spa-prakse koju smo identifikovali kao proricanje. Dijana i
njeno društvo Hrafnar organizuju
radionice za sve one koji žele da sednu na „visoko sedište“ i okušaju se u seid-u. Njene instrukcije
vezane za duhovna putovanja vrlo su korisne.
Freja
Asvin — poznato ime većini onih koje zanima okultizam. Rođena sa sposobnošću
predviđanja i drugim „moćima“, vrlo brzo se afirmisala na britanskoj okultnoj
sceni. Inicirana je u Wiccu od strane Aleksa Sandersa, a „zanat“ seid-a je ispekla
u Hrafnaru. Osnovala je evropski Ring of Troth, krovnu Asatru
organizaciju u Evropi. Najpoznatija je ipak kao Majstor Runa. Drži runske
kurseve i trenutno živi u Španiji. Bavi se astrologijom, magijskom muzikom i
slikanjem sa okultnom tematikom.
Kari
Tauring — Spemenuli smo je već u odeljku o etimologiji. Njena ideja o „ženi sa
štapom“, inkorporirana u filozofiju Volva
Stav, učinila ju je jednom od popularnijih američkih volvi. Sa svojim
štapom Kari nastupa na brojnim paganskim i vikinškim festivalima. Izvodi
interpretacije izvornih skandinavskih pesama kombinovanih sa hipnotičkim ritmom
i runskim formulama. Objavila je više albuma, a nastupa i kao
performans-umenica.
Andrea
Nebel — uvršćena je u listu modernih volvi iako je odavno prestala da bude deo
Asatru scene. Potencirajući stalno svoju nezavisnost ona se otiskivala u
različite duhovne vode, prihvativši na kraju budizam. Afirmisala se kao
muzičar, pre svega, zbog specifičnog vokala i načina pevanja. Prošla je kroz
Cradle of Filth, Hagalaz Runedance, Nebelhexe, Aghast.... Kao i muzika Asvinove
i Kari, i Andreine kompozicije idealne su za postizanje stanja transa, vršenje
ruske meditacije i sl.
Нема коментара:
Постави коментар