субота, 24. децембар 2016.

Havamal






147.                  Bajalice znam


            koje ni kraljeva žena ne zna


            niti iko od ljudi;


            pomoć se prva zove


            i ona će ti pomoći


            protiv bola, bolesti i tuge.



148.                  Drugu znam


            koja treba onima


            koji žele da isceljuju


            ------------------------


            ------------------------



149.                  Treću znam


            ako imam potrebu


            da oslabim svoje neprijatelje;


            tupim činim


            njegova sečiva


            ne ranjava više njegovo oružje.



150.                  Četvrta mi treba


             ako mi u lance


             ruke i noge okuju;


             tada bajam


             i slobodan postajem


             okovi s udova padaju.



151.                  Peta mi treba


            ako vidim da neprijatelj


            koplje u vojsku hitne;


            ja koplje zaustavljam


            kol'ko god brzo bilo


            samo ako ga pogledom stignem.



152.                  Šesta mi treba


            ako neko protiv mene


            ureže rune na magijskom korenu;


            bajam tako da


            zlo mu se vrati


            i nesreća sruči na njegovu glavu.



153.                  Sedma mi treba


            ako vidim da gori


            hala oko mojih prijatelja;


            ma koliko plamen


            široko goreo


            ugasiće ga bajalica moja.



154.                  Osmu bajalicu znam


            koja može svima


            biti od velike koristi;


            ako sinovi kneza


            počnu da se mrze


            mogu da ih pomirim.



155.                  Deveta mi treba


            ako me nevolja natera


            da spašavam brod koji tone;


            umirujem vetrove


            i prisiljavam more


            da na počinak ode.



156.              Deseta mi treba


            ako vidim u vazduhu


            veštice kako lete;


            bajam tako


            da um im pomuti


            da ih razobličim, i put im zametem.



157.              Jedanaestu bajalicu znam


            ako u bitku treba da vodim


            svoje drage prijatelje;


            štitovima bajam,


            pa svi kreću osnaženi


            u bitku neranjivi


            iz bitke neranjivi


            kući stižu čitavi.



158.              Dvanaestu znam


            ako na drvetu vidim


            čoveka obešenog;


            urezujem rune i bojim


            pa on s vešala silazi


            i razgovara sa mnom.



159.              Trinaestu znam


            ako vodom poprskam


            sina kog dobi ratnik;


            kad u bitku pođe


            poginuti neće


            niti od mača pasti.



160.              Četrnaestu znam


            ako želim da kažem


            ljudima imena bogova;


            sve ih dobro poznajem


            bogove i vile


            malo ljudi ovo zna.



161.              Petnaestu znam


            koju patuljak Tjodreri


            kraj vrata Delinga pevaše;


            bogovima bajaše snagu,


            vilama veštinu,


            Odinu mudrost bajaše.



162.              Šesnaestu znam


            ako naklonost mudrice


            poželim da dobijem;


            belorukoj devi


            preokrećem misli


            i duh joj preobrćem.



163.              Sedamnaestu znam


            ako želim da devojka


             od mene često ne odlazi;


           ove bajalice, Lodfafnire,


           koje ljudi ne poznaju


           dugo ćeš uzalud pevati,


           mada je dobro


           ako ih upamti,


           korisno, ako ih nauči


           a ako ih usvoji,


           biće ti od pomoći.



164.              Osamnaestu znam


             koju nikad ne kazujem


             devojci ili ženi


             najbolje je kad je


             samo jedan ume,


             takav je bajalicama kraj


             osim onoj jednoj


             u čijem naručju ležim


             ili mi je sestra.



165.              Sad su izrečene


            reči Harovoj, u hali Harovoj


            za dobrobit ljudi,


            a za nesreću roda jotunskog;


            sreća onom ko ih kaza,


            sreća onom ko ih poznaje,


            sreća onom ko ih slušaše,


            ko ih nauči, neka ih koristi.
             

Нема коментара:

Постави коментар